Hlavní stránka » Jídlo na výpravě

22. srpna 2016

Jídlo na výpravě

Určitě často jezdíš do přírody. O letních prázdninách trávíme čas vlastně pořád někde venku, na táboře, puťáku nebo výpravě. Jenže i daleko od lidí musíš jíst. Tomu se zkrátka nevyhneš. Jak se ale při pobytu v přírodě dobře najíst a přitom s sebou netáhnout 30 kg jídla? V následujícím článku si připomeneme, jakou stravu zvolit, aby nám dodávala energii a zlepšit tak zážitek z cesty.

Nouzová strava

Nouzová strava je široký pojem. Většinou se v dnešní době nedostanete do situací, kdy jste odříznutí od civilizace a čekáte kdy vás zachrání (i když i to se může stát). V dnešním světě se jako nouzová strava dá označit spíše ta část jídla, kterou neseme jaksi navíc pro případ, že bychom špatně odhadli množství jídla. To, co si necháváme v zásobě, když bychom se rozhodli prodloužit si víkendový pobyt ještě třeba o půl dne. Jako nouzová se dá také označit ta strava, co nosíme zkrátka někde v batohu jen tak pro strýčka příhodu. Může mít různé podoby. Od jedné tatranky až po promyšlený jídelní balíček.

Co by měla nouzová strava obsahovat a jaká by vůbec měla být?

Předně by měla být lehce přenositelná s malým objemem. Bohatě postačí, aby obsahovala cukry a bílkoviny. Protože je nouzová, jde nám o to získat energii teď hned. Proto považuji tuky za zbytečné, i když nejsou na škodu. Co si tedy připravit? Moje doporučení je: sušené maso, chalva a sušené ovoce. Proč tyto věci? Je to chutné, skladné a výživné. Kde to sehnat? Chalvu a sušené ovoce seženete většinou v obchodech se zdravou výživou. Sehnat sušené maso je větší problém. Je k sehnání většinou ve specializovaných obchodech s outdoorovým vybavením. K dostání jsou různé druhy masa (krůtí, hovězí, vepřové…).

Před tím, než si vezmete něco takového s sebou do lesa doporučuji jednotlivé potraviny vyzkoušet, jak vám budou chutnat a jak moc se budete cítit zasyceni. To ostatně platí pro vše, co zde budu popisovat. Někdo dává přednost jiné skladbě – třeba tabulce čokolády a müsli tyčinkám.

Strava na delší pobyt

Delší pobyt je individuální pojem, ale již při pobytu nad 3 dny bychom měli mít lépe rozmyšlenou stravu. Je důležité z této stravy získat ucelené spektrum potřebných látek. Tedy cukry, tuky, bílkoviny, vitamíny, minerály. Samozřejmě, že při týdenním vynechání vitamínů se nám nic stát nemusí, ale nedoporučoval bych to zkoušet moc často. Na co se zaměřit při plánování složení dlouhodobé stravy?

Čas přípravy

Jde o to, že nemáme v přírodě čas ani chuť 3× denně připravovat hodinu jídlo. Musíme volit takové recepty, abychom měli ještě nějaký čas na ostatní činnosti.

Trvanlivost a dostupnost

Pokud už si nějaké jídlo vymyslíme, měli bychom si také pořádně rozmyslet, jak budeme obstarávat suroviny. Nést jich můžeme jen omezené množství. Ty, co neseme delší dobu, musejí být trvanlivé a skladné. Ty ostatní musíme volit tak, abychom je spotřebovali co nejdřív po pořízení. Pokud si pořídíme například vajíčka nebo kusové nevakuované uzeniny, měli bychom je večer sníst. Delší skladování nám může přivodit újmu na zdraví.

Praktičnost

Tedy jakým způsobem budeme koupené potraviny nosit, v jakých obalech je pořídíme atp. Zkrátka by nás mělo zajímat, abychom nesli potraviny v odolných a málo vážících obalech, se kterými nebudeme mít při likvidaci problém. Jaká má být skladba jídelníčku?

Ráno a večer sytější jídlo, v poledne postačí něco menšího a rychlejšího. Také bychom neměli zapomínat na něco malého k odpolední svačině, kdy postačí třeba sušenky i s jablkem.

Ráno bychom neměli vynechat teplý nápoj. Je to nejlepší na rozjezd. Jinak klasicky chleba s něčím. Velmi dobrá věc je třeba krupicová nebo ovesná kaše. Mléko získáme z naředěného Salka. Oběd je různý. U turistů po památkách se často odehrává v nějaké hospůdce Pod Hradem, Pípě u přívozu apod. V lese je to většinou chleba s ohřátou konzervou. Večer je relativně nejvíce času a chuti s něčím se vyvařovat. Zde vám již moc neporadím. Záleží, aby každý šáhnul do své zásobárny receptů a „spáchal“ co umí. Samozřejmě že čím zkušenější je to kuchař, tím má větší výběr. Potkal jsem i takové lidi, kteří se patlali s lívanci na lihovém vařiči a šlo jim to. A nebo takové, co celý týden jedli guláš a párky z konzervy a měli navíc takovou smůlu, že poté, co vylezli z lesa, tak hospoda kterou navštívili, měla na výběr pouze guláš a buřty (dotyčný smolař mi to osobně vyprávěl).

Receptík od cesty

  • Nudle a konzerva: rychlé a výživné – instantní nudle s vhodnou masovou konzervou zamícháme ve vhodném poměru, ochutíme a sníme.
  • Polo rizoto: balíček rýže, konzerva masa, hrášek, kukuřice. Uvaříme, ohřejeme, zamícháme.
  • Luncheon meat s hořčicí/kečupem a chléb
  • Luncheon s bramborovou kaší. Nebo něco jiného s bramborovou kaší.
  • Nudle s čokoládou: uvaříte nudle a do nich rozlámete kus čokolády podle chuti a necháte rozpustit.
  • Kaše s ovocem: ovesné vločky, plechovka kondenzovaného mléka (Salka), ovoce (čerstvé, sušené, konzervované). Kaši uvaříme z vloček a naředěného salka. Do hotové pak přimícháme ovoce (velmi dobré).
  • Puding na snídani

Na závěr ještě jedna dobrá rada: kečup/hořčice, nějaké koření. Nezapomeňte na ně a v nouzi poznáte, že jídlu bez chuti alespoň nějakou dodají.

A co jíš na výpravě ty? Poděl se s námi o nápady!


Převzato ze serveru www.priroda.cz, autor Antonín Lágner, redakčně upraveno

Přečteno 1854×


Komentáře

Názory ke článku Jídlo na výpravě

Přidat názor

Váš e-mail nebude nikde veřejně zobrazen, bude sloužit administrátorům pro jejich potřeby.

Kontrolní otázka (odpovídejte číslicí, např. 5):





Vyhledávání