Hlavní stránka » Skautská stezka: Bod Fyzická zdatnost

1. září 2018

Skautská stezka: Bod Fyzická zdatnost

Nemusíš být „namakaná korba“, ale sportovat by měl každý!

Karamela měla velký sen, chtěla se stát kaskadérkou. Aby se jí sen vyplnil, koukala na akční filmy a obdivovala Belmonda. Většina sportovních aktivit a her pro ní však bylo utrpení. Byla z družiny skoro nejpomalejší, na rozcvičkách se trápila, protože se nikdy nedotkla země s nataženýma nohama. Ale stále mluvila o tom, že se stane nejlepší kaskadérkou všech dob. Kromě tělocviku ve škole se jinak moc nehýbala a často jí bolely záda. Až jednou ji kamarádky řekly: „jak asi budeš hrát ve filmech, když se už ve 14 nemůžeš ani hnout?“ A Karamele to došlo…Nebyla žádná sportovkyně a tak začala chodit cvičit Taichi. Teď už se dotkne země, nechce být kaskadérkou, ale ví, že cvičení je pro její život důležité.

Bod stezky fyzická zdatnost můžeme rozdělit na dvě části, které jsou obě moc důležité.

  • fyzická zdatnost, tam patří vytrvalost a síla
  • správný životní styl

Obě dvě části fyzické zdatnosti bys měl rozvíjet, netačí jen chodit pravidelně na fotbal, musíš myslet i na jestli máš dostatečný přísun tekutin a jestli je to co jíš zdravé a vyvážené.

Vyzkoušej, v jaké jsi fyzické kondici!

Celostní motorický test je testem základní motoriky – základního pohybového fondu člověka. Je jednoduchý, časově nenáročný. Lze jej použít i v terénních podmínkách.

CMT je jednosložkový skupinový test maximální výkonnosti, který je možno použít jak u běžné populace, tak u sportovců. Během testu dostanou zabrat plíce, srdce, svaly nohou, rukou, břicha i zad, a koneckonců i mozek. Zní to složitě, test je však jednoduchý; po dobu dvou minut se neustále, co nejrychleji ve stanoveném pořadí střídají 3 polohy – leh na zádech, stoj spatný a leh na břichu. Popis a hodnocení testu:

Základní poloha: leh na zádech
1.změna polohy: stoj spatný Podmínky: vzpřímený trup, napjatá kolena, paty u sebe.
2.změna polohy: leh na břiše Podmínka: hrudník se dotýká podložky
3.změna polohy: stoj spatný Podmínky: jako 1. změna
4.změna polohy: leh na zádech Podmínky: lopatky a paty se dotýkají podložky.

Každá provedená poloha se hodnotí jako 1 bod. Tento pohybový cyklus opakují testované osoby co nejrychleji se snahou o dosažení maximálního počtu provedení v čase 2 minut.

Chlapci a dívky ve věku 11 – 12 let: 11–12 let kluci holky hluboce podprůměrné hodnoty 40–50 bodů 36–46 podprůměrné do 61 do 57 průměrné do 84 do 79 nadprůměrné do 95 do 90 vysoce nadprůměrné do 107 do 101

Jak ti vyšel test? Pokud máš nízké hodnoty, zkus se zamyslet na tím, jak svou kodnici zlepšíš!

Zdravý a správný životní styl znamená, že kromě dostatečného pohybu a spánku máš i správné stravovací návyky. Měli bychom jíst pravidelně pětkát denně, spíše malé porce a vypít nejméně 2 litry nejépe neslazených tekutin.

10 pravidel správného stravování:

  1. Nepřejídej se.
  2. Jez všechno, ale ničeho moc.
  3. Jez aspoň čtyřikrát za den (lépe více menších jídel).
  4. Jez hodně ovoce a zeleniny.
  5. Nejez méně než 3 hodiny před tím, než jdeš spát.
  6. Ráno snídej.
  7. Po jídle si odpočiň, nejez bezprostředně před tím, než jdeš sportovat.
  8. Nejez hodně sladkostí.
  9. Nepřisoluj si jídlo, které dostaneš na talíř. A už vůbec ne, aniž bys ho předtím ochutnal.
  10. Nestravuj se pravidelně v rychlém občerstvení.

Jak si splní bod fyzická zdatnost moje družina?

  • Výlet na bruslích – uděleláme si celodenní výlet na kolečkových bruslích. Každý si připravíme jednu soutěž (např. slalom, rychlobruslení…)
  • Nový sport – vyzkoušíme si s družinou nový sport. Domluvíme se, co by nás bavilo a zajistíme si osobu, která nás naučí pravidla. Můžeme zkusit např. lakros, frisbee, veslování, plachtění, americký fotbal…
  • Náročný noční přechod pohoří – Vypravíme se na noční přechod, ujdeme alespoň 35 km přes noc. Vše si předem naplánujeme a než se na přechod vydáme, budeme si jistí, že to každý z družiny zvládne.
  • Pojedeme na vodu – Domluvíme se s vedoucím a pojedeme na místo normální výpravy na vodu. Nejprve se naučíme pádlovat na klidné vodě a potom si sjedeme několika kilometrovou trasu.
  • Běhejte za svou družinu – Domluvíme se s jinou družinou a upořádáme několika týdenní soutěž v běhu. Principem je, že každý z nás bude každý den běhat a počet kilometrů za den zapíše do společné tabulky. Po měsíci vyhodnotíme, která družina naběhala více kilometrů.

Přečteno 146×


Komentáře

Názory ke článku Skautská stezka: Bod Fyzická zdatnost

Přidat názor

Váš e-mail nebude nikde veřejně zobrazen, bude sloužit administrátorům pro jejich potřeby.

Kontrolní otázka (odpovídejte číslicí, např. 5):





Vyhledávání